preload preload preload preload

Inruilwaarde?

Hoe komt het dat de inruilwaarde van een auto, bij verschillende autobedrijven, behoorlijk kan verschillen?

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk om een aantal zaken m.b.t. de inruilwaarde van auto’s nader te bekijken. Hierbij kijken we eerst naar hoe de inruilwaarde van de auto is opgebouwd; de inruilwaarde is meestal opgebouwd uit 2 waarden. A) de handelswaarde/boekwaarde en B) de marge op de te verkopen auto. De handelswaarde of boekwaarde die het betreffende autobedrijf hanteert is de waarde van een auto voor een opkoper (handelswaarde) of de waarde waarvoor het autobedrijf de auto netto in de voorraadlijst (boekwaarde) kan hebben. Bij dit bedrag wordt vervolgens een stukje van de marge die autobedrijven op de te koop staande auto hebben opgeteld. In vakjargon noemt men dit ook wel een bottom up taxatie van de auto. Een bottum up taxatie waarde wordt veel gebruikt door garagebedrijven die een ander merk auto inruilen dan zij zelf verkopen. Indien noodzakelijk kunnen zij de auto direct weer verkopen zonder verlies te lijden. Hierbij is het van groot belang hoe het autobedrijf de auto waardeert en/of hij een goede afnemer (handelaar) kan vinden die zo veel mogelijk biedt voor jouw auto. Als autobedrijf A jouw auto op een boekwaarde van € 11.200,- waardeert en autobedrijf B op € 11.600,- dan is de kans op een hoger bod bij autobedrijf B aanzienlijk hoger.

Welke invloed heeft de marge op de aan te kopen auto op de inruilwaarde?

Daarnaast speelt de onderhandelings ruimte op de auto die je wilt kopen een grote rol. Als autobedrijf A uit het voorgaande voorbeeld een marge kan hanteren van € 1200,- dan zal de maximale inruilwaarde € 12.400,- zijn. Stel dat autobedrijf B € 500,- onderhandelingsruimte heeft dan zal bij dit garagebedrijf de maximale inruilwaarde € 12.100,- zijn. Hieruit blijkt dat niet alleen de boekwaarde/handelswaarde van belang is voor het bepalen van de inruilwaarde, maar dat ook de marge op de aan te kopen auto van invloed is op de uiteindelijke inruilwaarde. Hiermee is gelijk duidelijk hoe het komt dat verschillende autobedrijven, vaak een uiteenlopende waarde bepaling van jouw auto opstellen.

Hoe krijg ik de hoogste inruilwaarde voor mijn auto?

Het klinkt misschien wat clichématig , maar een nette, mooi gepoetste en goed onderhouden auto is de basis voor een hoge inruilwaarde. Auto’s zijn en blijven gelukkig emotionele aankopen. Bij inruil is het autobedrijf de aankoper en deze zal eerder wat meer willen betalen voor een bijzonder nette auto. Dat doe je zelf onbewust ook. Zorg er dus voor dat je auto spik en span is. Daarnaast zijn er diverse sites waar je alvast de globale waarde van je auto kan controleren. Kijk bijvoorbeeld naar waar vergelijkbare auto voor worden verkocht op: Autotrader, Autotrack of Marktplaats. Hiermee krijg je alvast een goede indruk van de verkoopwaarde van je auto. Met dit bedrag in gedachte weet je waarvoor het autobedrijf de auto weer kan verkopen. Wees wel reëel en vergelijk auto’s met dezelfde opties, accessoires en kilometerstand. TIP: via Gaspedaal krijg je het complete aanbod van alle auto’s in heel Nederland in één keer te zien.

Uiteraard is dit niet het bedrag waarvoor het autobedrijf je auto zal inruilen, want het autobedrijf moet rekening houden met opknapkosten, garantiekosten bij verkoop aan de volgende eigenaar, poetskosten, rentekosten en een stukje onderhandelingsruimte bij de verkoop. Per autobedrijf verschillen deze kostenposten en dat is ook een reden waardoor er verschil in inruilwaarde tussen autobedrijven kan ontstaan. Ga daarom naar minimaal 2 autobedrijven om een offerte op te vragen en controleer de inruilwaarde via AutoDNA. Met bovenstaande informatie achter de hand is het een  kwestie van onderhandelen met het autobedrijf om de hoogste inruilwaarde te krijgen voor je auto.

Deel deze post:
  • Digg
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Blogosphere News
  • eKudos
  • email
  • Faves
  • LinkedIn
  • NuJIJ
  • Symbaloo
  • TwitThis